Fortăreața Petru și Pavel
jurnal rusesc - capitolul 12

Înainte de anul 1700 Insula Iepurilor era un petec de pământ amărât, mocirlos și nepopulat aflat undeva în delta Nevei, aproape de vărsarea ei în Marea Baltică. Poate rămânea așa până în zilele noastre dacă lui Petru cel Mare, țarul Rusiei, nu-i trecea prin cap să construiască o fortăreață taman aici. Cetatea trebuia să fie buricul viitoarei capitale a Rusiei, un oraș cu totul și cu totul nou, altfel decât cele existente în Rusia până atunci, ridicat după modelul celor mai dezvoltate orașe europene. Petru nu mai voia orașe, metehne, bărbi rusești. Nu mai voia biserici cu cepe în loc de cupole. Cred c-ar fi vrut să mute Amsterdamul sau Londra pe malurile Nevei, cu tot cu locuitori și obiceiuri, dar asta nici măcar un țar n-ar fi putut face. În schimb nu s-a lăsat până nu și-a construit de la zero orașul mult dorit. Piatra de temelie a pus-o cu mâna lui, pe Insula Iepurilor, pentru ceea ce a devenit în curând Fortăreața Petru și Pavel.

2014-06-24 13 Sankt Petersburg - Neva

Fortăreața nu și-a împlinit menirea nici măcar o zi din viața ei. Curând a fost înconjurată de noul oraș ce se ridica cu repeziciune și-a trebuit să-și schimbe destinația. Un bastion de-al ei a devenit cea mai urâtă închisoare a statului. O clădire s-a transformat în monetărie iar catedrala a devenit locul de îngropăciune al țarilor ce au urmat (cu mici excepții), începând cu Petru bineînțeles, și a familiilor lor.

Și-aici, ca peste tot în Rusia s-a lăsat cu stat la coadă, la intrarea în catedrală mai precis. Lungă tare, coada. Ne întrebam cum vom încăpea cu toții înăuntru, biserica nu părea prea impunătoare.  În interior era înghesuială mare și loc puțin între atâția Romanovi. A trebuit să mergem cuminți în turmă că altfel nu vedeam nimic. Cu-nghionteli, cu dat din coate, am furat vreo două fotografii.

2014-06-24 24 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Am reușit să prind cam jumătate de coadă. Se mai încolăcea în spate câțiva metri.
2014-06-24 22 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Catedrala Petru și Pavel
2014-06-24 28 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Bolta catedralei
2014-06-24 32 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Un iconostas cam ciudat pentru o biserică ortodoxă

2014-06-24 35 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel

2014-06-24 37 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Mormintele lui Petru, a Ecaterinelor, a Elisabetei
2014-06-24 40 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Capela unde au fost aduse oasele lui Nicolae al II-lea și a familiei sale.
2014-06-24 45 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Morminte și iar morminte. Au trăit mulți Romanovi pe lumea asta.

După ce-am terminat cu mormintele, am trecut la inventarierea clădirilor din incinta fortăreței. Am trecut pe lângă bastionul Trubețkoi care era pe vremuri închisoare iar astăzi e muzeul închisorii, pe lângă clădirea comandamentului ce găzduiește un muzeu de istorie, pe lângă casa gărzilor, pe lângă monetărie. Dar n-am intrat în nici una. Am ieșit pe poarta Nevski (cum altfel s-o cheme) ca să admirăm Neva și Sankt Petersburgul ce se vedea în depărtare. I-am dat binețe cu greu unui Petru cel Mare de bronz pentru că era înghesuială mare la făcut fotografii. Bârfe răutăcioase spun că țarul nu era așa fercheș în realitate precum îl înfățișau pictorii de la curte. Avea el doi metri înălțime dar era îngust în umeri iar la pantofi purta mărimea 39. Abia-și ținea echilibrul din această cauză și-avea nevoie de-un baston. Se spune că statuia din Fortăreata Petru și Pavel dorește să-l înfățișeze cât mai aproape de imaginea lui reală, fără împopoțonări publicitare.

2014-06-24 50 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel

2014-06-24 48 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Poza cu Petru cel Mare cel cu degete lustruite.

La ora 12 fară un sfert, am ajuns la bastionul Narișkin. Elena, ghida noastră rusoaică de Sankt Petersburg, ne-a dat liber și a stabilit locul de întâlnire în acelați punct, la 12 fix. Era ora când se trăgea cu tunul. Am dat ocol micului părculeț cu scaune aiurite, am ronțăit un porumb fiert și ne-am grăbit să ocupăm loc în curtea bastionului care începea să devină neîncăpătoare. Lumea se aduna ca la urs pentru a auzi salva. Când a sosit momentul, cu toate că știam ce-avea să se întâmple, tot era să-mi sară porumbul din mână la bubuitul tunului.

2014-06-24 56 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Bastionul Narișkin
2014-06-24 57 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Piațeta cu scaune aiurite
2014-06-24 58 Sankt Petersburg - Fortăreața Petru și Pavel
Tunurile cu pricina

Cam asta a fost vizita noastră la Fortăreața Petru și Pavel. După ce ne-a venit inima la loc și ne-a pierit țiuitul din urechi ne-am adunat în jurul Elenei și am plecat spre autocar. Urma să vizităm trei dintre catedradele orașului. Pe drum însă am oprit pentru trei minute și o fotografie lângă cabana lui Petru, cea în care a locuit înainte de ridicarea orașului și de unde stătea cu ochii pe constructori. Era o amărâtă de izbă de lemn, bună pentru un mujic nu demnă de un țar. Dar Petru nu era mofturos, dimpotrivă. Noi am văzut de fapt clădirea de cărămidă construită pentru a proteja mica cabană. Ce era mai interesant se ascundea în spatele zidurilor. Cum era închis și vizita nu figura în programul nostru, am adăugat obiectivul pe lista viitoarei excursii în Sankt Petersburg.

2014-06-24 61 Sankt Petersburg - Căsuța lui Petru I
Cabana lui Petru cel Mare

2014-06-24 168 Sankt Petersburg - Croaziera pe Neva

Despre AncaHM Articolele 668
Sunt Ulițarnica, adică acea parte a sufletului Mihaelei responsabilă cu zburatul pe covoare fermecate prin cât mai multe cotloane ale Pământului. Dacă sunteți curioși să vedeți lumea prin alți ochi, poftiți de frunzăriți !