Mdina

Următoarea oprire, orașul Mdina, capitala Maltei de dinaintea venirii cavalerilor ioaniți. Cocoțată în vârful unui deal, cetatea nu are nimic de-a face cu marea. E retrasă spre centrul insulei, lucru care n-a fost pe placul cavalerilor, ce deveniseră mai degrabă marinari și îndeosebi corsari după retragerea de pe pământul sfânt. Din acest motiv au preferat să pună stăpânire pe marele port și să se instaleze în Birgu. Au lăsat Mdina aristocrației malteze băștinașe.

Mdina este un oraș arab, după cum îi arată și numele. Străduțele sunt înguste, pietruite, flancate de pereții înalți ai caselor. Ici, colo zărești o fereastră ce dă spre stradă, de obicei aflată la etaj.  Dincolo de pereți sunt grădini umbroase, fântâni cu apă proaspătă, flori inmiresmate, mai mult ghicite decât zărite,  pe vreo poartă lăsată deschisă.

Plimbarea noastră nu a fost lungă. Am trecut prin fața unor palate somptuase, am vizitat catedrala Sfântul Pavel, ne-am strecurat pe străduțe. O scurtă oprire pe zidurile citadelei ne-a oferit o privire spre întreaga coastă de nord a Maltei. Cu puțin ajutor puteam identifica fiecare stațiunile și hotelurile care ne găzduiau.

În afara câtorva turiști bezmetici ce se încăpățânau să se plimbe în timpul zilei, străzile erau pustii. Mașinile nu au voie să intre în cetate, doar rezidenților le e permis accesul. Iar la ora vizitei noastre, aceștia stăteau ferecați în odăile răcoroase cu pereții groși de piatră. Era liniște și bine în orașul supranumit „cel Tăcut”.  Din păcate n-am așteptat să se lase înserarea să vedem cum se trezește la viață. Mai aveam un punct de atins din program.

Așa că am ieșit pe Poarta Grecilor unde ne aștepta autocarul și ne-am îndreptat spre Mosta.

2015-08-01 98 Mdina

2015-08-01 106 Mdina
Catedrala Sfântul Pavel
2015-08-01 113 Mdina
Ceas ce imortalizează momentul trecerii noastre prin Mdina 1 august 2015 – ora n-o știu citi, sigur nu era șapte seara.

2015-08-01 102 Mdina

Palazzo Falson

2015-08-01 127 Mdina

2015-08-01 129 Mdina
Banca pe care se fotografiază îndrăgostiții

2015-08-01 130 Mdina

2015-08-01 131 Mdina

Malta, Mdina
Mdina, așa cum o tot zăream din autocar

PS. La un moment dat ghidul nostru se oprește în fața unei porți încadrate de două felinare de bronz și ne întreabă dacă recunoaștem personajul. Nimeni n-a spus nici pâs. Zice-se că acea poartă apare în filmul Gladiatorul. Întoarsă acasă m-am repezit să revăd filmul. Oricât m-am străduit nu am găsit nici un indiciu că Malta și Mdina au făcut parte din decorul lui.

În Malta au mai fost turnate multe alte filme celebre, nu doar Gladiatorul. Orlando Bloom și Brad Pitt s-au jucat aici de-a Troia. Colin Farrell, Anthony Hopkins și  Angelina Jolie ziceau, pe când filmau Alexandru în portul Vallettei, că sunt în vechea Alexandrie a Egiptului.

Ceainăria Fontanella din Mdina are renumele de a fi locul preferat al Angelinei Jolie și a lui Brad Pitt. Noi am admirat-o doar de la depărtare.

Se pare că maltezii se mândresc cu aceste producții realizate pe meleagurile lor. Am văzut pliante care te încurajau să faci turul „Urzeala tronurilor” în care să vizitezi locurile unde s-a filmat serialul și în care să povestești cu oameni ce au participat la acțiune. Noroc că nu am avut timp și pentru așa ceva.

Despre AncaHM Articolele 562
Sunt Ulițarnica, adică acea parte a sufletului Mihaelei responsabilă cu zburatul pe covoare fermecate prin cât mai multe cotloane ale Pământului. Dacă sunteți curioși să vedeți lumea prin alți ochi, poftiți de frunzăriți !

Fii primul care comentează

Ceva păreri ... observații ... dojeni ...

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.