De-a lungul râului Iordan

Tocmai ce-am fost aspru admonestată. Îmi zice mama: „Da să știi că despre excursia noastră din Iordania și Israel n-ai scris destul. Am vrut și eu să-mi amintesc de apa Iordanului, de locurile pe care le-am văzut acolo și nimic. N-am găsit nici o poveste, nici o fotografie … ce-i asta!” Acu ce să zic. Avea perfectă dreptate. Drept urmare, mi-am făcut repede mea culpa și m-am grăbit să resuscitez prezenta povestire, ce zăcea de câțiva ani buni în părăsire, printre ciorne. Ia să văd, mai sunt eu în stare să descriu ceva din drumul ce l-am făcut de-a lungul râului Iordan?

Marea Galileei

Întâlnirea noastră cu râul Iordan s-a făcut în chiar prima seară ce-am petrecut-o în Israel, în Tiberias, pe malul mării Galileii. Hotelul unde urma să dormim primele două nopți era cocoțat undeva sus, pe colinele orașului și ne oferea o priveliște minunată spre lac și spre mult râvnitele înălțimi Golan. Nu era defel evident, dar acolo jos, în burta lacului, bătrânul râu Iordan își urma nestingherit calea pe care și-o alesese cu foarte mult timp în urmă, ce-l ducea din înălțimile munților Antiliban până la Marea Moartă.

Ne-a întâmpinat cu un bun venit seara și ne-a urat repede noapte bună, ne-a salutat dis de dimineață cu un minunat rărărit de soare. Ne-a însoțit, tăcut, în drumurile noastre la Tabgha și Capernaum răcorind cu câte o briză ușoară căldura înăbușitoare a zilei. Pe unii dintre noi i-a îngăduit chiar să-și răcorească picioarele obosite în apele sale reci. Iar pe la sfârșitul zilei, ne-a lăsat să plutim pe apele lui într-o mică croazieră cu un vas construit ca în vechime.

Apus de soare pe lacul Tiberiada
2013-05-22 05 Tiberias
Răsărit de soare pe lacul Tiberiada
În Tabgha – locul unde Iisus a înmulțit peștii și pâinile.
Tabgha – în biserica
În Capernaum
O bisericuță ortodoxă în Capernaum
… cu grădina ei ca din poveste

Plecăm în croazieră pe Marea Galileii
… la -200m față de nivelul mării. Ia să nu se mai laude olandezii atât.
Concurența

Yardenit

A doua zi ne-am luat rămas bun de la Marea Galileii și-am început coborârea spre sud, de-a lungul râului. Undeva, nu prea departe, urma să-l părăsim pentru o zi,două și să trecem granița în Iordania. Dar înainte de-a face acest pas oarecum trădător am poposit un ceas la Yardenit pentru o baie în apa Iordanului. Credința noastră șubredă trebuia musai întărită, cine știe ce ispite ne așteptau de cealaltă parte. (Uff, la fraza asta sigur capăt o admonestare din partea mamei).

Yardenit s-a transformat prin anul 1981 dintr-un chibuț intr-un pseudo loc în care a fost botezat Iisus de către Ioan. A fost declarat loc de pelerinaj ca alternativă la tradiționalul loc de botez al Domnului, aflat acum în Iordania, drept urmare mai greu de atins din pricina veșnicei discordii dintre fii lui Aavram.

Cu tot scepticismul meu de urmaș a lui Toma, mi-au plăcut grădinile de la Yardenit. Pe marginea aleilor ne-au întâmpinat garduri vii, flori și o mulțime de plăcuțe de ceramică  pe care era scrisă, în toate limbile pământului, povestea botezului Domnului. Apa Iordanului curgea curată, limpede, clipocind liniștit pe lângă terasele de piatră ale complexului. Peștișori minusculi ciuguleau picioarele pelerinilor. Doritorii de scăldat se puteau dezbrăca în cabine, iar înainte de-a coborâ în râu, pe trepte sigure (eventual ținându-se de balustrade), erau obligați să se îmbrace cu niște halate din pânză albă, imaculate. Totul s-a desfășurat cât se poate de civilizat și plăcut.

Acum da, puteam înfrunta deșertul Iordaniei.

2013-05-23 04 Yardenit - Locul Botezului

2013-05-23 05 Yardenit - Locul Botezului

2013-05-23 07 Yardenit - Locul Botezului

Nu se prea vede, dar prima plăcuță e în română

Muntele Nebo

În periplul nostru israeliano-iordanian am poposit chiar și pe Muntele Nebo, în Iordania. Povestea spune că aici ar fi murit Moise, după ce-a rătăcit timp de 40 de ani prin deșert, dar nu înainte ca Dumnezeu să-i îngăduie o privire spre Pământul Făgăduinței, adică valea mănoasă a Iordanului, pe care însă nu i-a permis să calce. Se mai povestește că tot aici ar fi lovit Moise cu toiagul în pământ și a descătușat un izvor cu apă dulce din încleștarea deșertului. Legenda spune c-ar fi același ce se află astăzi sub coroana unui măslin bătrân de veacuri. L-am zărit și noi în depărtare, dar n-am cobărât să-i încercăm apa. Din lipsă de timp, bineînțeles nu din pricină că ar fi fost drumul greu.

Călătorul din zilele noastre găsește în vârful muntelui Nebo, pe lângă piatră seacă, căldură înăbușitoare și câțiva pomișori ce rezistă eroic, rămășițele unei mănăstiri bizantine din secolul al 4-lea cu minunate podele din mozaic și câteva opere de artă modernă. Una dintre ele e un monument închinat lui „Unus Deus Pater Omnium Super Omnem”. În piatra lui, profeții celor trei religii ale Cărții par a se înțelege foarte bine. Dar cine îi mai bagă în seamă! Un al doilea monument amintește de toiagul lui Moise și de șarpele în care s-a transformat pe când stăpânul lui era în competiție cu preoții faraonului din Egipt.

Dar cel mai frumos moment a fost când am privit de sus, până hăt-departe, și-am zărit linia verde a văii Iordanului. Dacă noi ne-am bucurat atât văzând-o, ce s-o fi întâmplat în sufletele bieților evrei ce fugiseră din Egipt?

2013-05-24 13 Muntele Nebo
Izvorul lui Moise
2013-05-24 28 Muntele Nebo
Un monument ce-l cinstește pe Dumnezeu Unicul, al evreilor, musulmanilor, creștinilor. Să fie oare semnificativ că e mazilit în mijlocul deșertului ?
2013-05-24 32 Muntele Nebo
Pământul făgăduinței
2013-05-24 35 Muntele Nebo
Mănoasa vale a Iordanului
Macheta mănăstirii bizantine de pe muntele Nebo
… și niței mozaic, tot bizantin
O operă de artă reprezentând toiagul lui Moise
Drept premiu de bună purtare, am primit în autocar o prăjitură Mana deșertului. Să prindem puteri pentru ce va urma.

Locul Botezului Domnului

Reîntâlnirea noastră cu râul Iordan s-a produs tot la o graniță, dar mult mai la sud, în apropiere de Qumran și tot la un loc de botez.

Înainte de a lăsa în urmă Iordania am poposit și la adevăratul loc în care Iisus a fost botezat de Ioan. Am găsit aici un locșor nițel cam dezolant, arid, oarecum părăsit până și de râul Iordan, care s-a hotărât să-și mute albia la câțiva zeci de metri spre apus. Dar ghidul nostru ne povestea că în zi de bobotează locul e de nerecunoscut. Se adună atunci o mare de pelerini ce ocupă ambele maluri și sărbătoresc împreună. Trebuie să fie ceva deosebit.

2013-05-25 02 Iordania - Valea Iordanului - Locul de botez

2013-05-25 18 Iordania - Valea Iordanului - Locul de botez
Unde ești, apă cristalină ?
2013-05-25 19 Iordania - Valea Iordanului - Locul de botez
Cam atât de lat e Iordanul aici. Eu eram în păpurișul iordanian, ceilalți erau de scările de pe malul israelian
2013-05-25 30 Iordania - Valea Iordanului - Locul de botez
Și un botez adevărat. Tot pe partea israeliană

Marea Moartă

Ne-am luat rămas bun de la râul Iordan în zona Qumran, nu departe de locul unde se varsă în Marea Moartă.

După ce ne-am chinuit ceva timp cu trecerea frontierei, am fost preluați de Gheorghe, ghidul nostru israelian, spre marea noastră bucurie.  Drept dar de revedere am primit un prim popas la un magazin ce vindea cosmeticale din acelea speciale, cu mâl din mare. Iar apoi, un ceas de bălăceală în saramură, pentru cine se încumeta.

2013-05-25 34 Qumran - Marea Moarta

2013-05-25 42 Qumran - Marea Moarta

2013-05-25 52 Qumran - Marea Moarta

2013-05-25 36 Qumran - Marea Moarta

Cam asta a fost tot. Sper să fi pomenit tot ce merita să fie pomenit și să nu primesc o notă proastă din partea mamei.

AncaHM
Despre AncaHM Articolele 515
Sunt Ulițarnica, adică acea parte a sufletului Mihaelei responsabilă cu zburatul pe covoare fermecate prin cât mai multe cotloane ale Pământului. Dacă sunteți curioși să vedeți lumea prin alți ochi, poftiți de frunzăriți !

Fii primul care comentează

Ceva păreri ... observații ... dojeni ...

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.